NUR DAMLASI
<iframe src="http://sondakika.haber7.com/sondakika-manset.php" frameborder="0" width="471" height="300" FRAMESPACING="0" MARGINHEIGHT="0" MARGINWIDTH="0" scrolling="no"></iframe>
NUR DAMLASI
<iframe src="http://sondakika.haber7.com/sondakika-manset.php" frameborder="0" width="471" height="300" FRAMESPACING="0" MARGINHEIGHT="0" MARGINWIDTH="0" scrolling="no"></iframe>
NUR DAMLASI
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
NUR DAMLASI

BİLGİ PAYLAŞIM PLATFORMU
 
AnasayfayaşamGaleriAramaLatest imagesKayıt OlGiriş yap
Arama
 


 Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
< class="" height="25"> En son konular
» dursun ali erzincanli sen yoktun
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyPtsi Ocak 05 2009, 23:52 tarafından

» AKAİDİN TANIMI
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyÇarş. Ekim 15 2008, 20:57 tarafından

» Resimlerle Esmaul Hüsna
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyÇarş. Ekim 15 2008, 20:40 tarafından

» Birinci Söz
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyÇarş. Ekim 15 2008, 20:02 tarafından

» sıla-yı rahîm
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyPaz Ekim 12 2008, 14:36 tarafından

» Murat Basaran Gülümse Anne
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyPerş. Ekim 02 2008, 00:16 tarafından

» Peygamberimiz (sav)'in Güzel Hayatı
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyPtsi Eyl. 29 2008, 19:00 tarafından

» Hz. MUHAMMED (s.a.s) DOĞUMU, ÇOCUKLUĞU VE GENÇLIĞI
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyPtsi Eyl. 29 2008, 18:10 tarafından

» Hz. İdris (a.s.)
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptyPtsi Eyl. 29 2008, 17:49 tarafından

En iyi yollayıcılar
Ercü (20)
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_lcapAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Voting_barAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_rcap 
ravza nur (19)
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_lcapAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Voting_barAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_rcap 
Yönetici (4)
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_lcapAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Voting_barAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_rcap 
yusuf (2)
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_lcapAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Voting_barAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_rcap 
mustafa akgül (2)
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_lcapAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Voting_barAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_rcap 
YASİN (1)
Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_lcapAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Voting_barAllah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vote_rcap 
Anahtar-kelime
Sosyal yer imi
Sosyal yer imi reddit      

Sosyal bookmarking sitesinde NUR DAMLASI adresi saklayın ve paylaşın

Sosyal bookmarking sitesinde NUR DAMLASI adresi saklayın ve paylaşın

 

Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
Yazar Mesaj
Ercü
Admin
Admin
Ercü

Erkek
Yaş : Kayıt tarihi : 29/06/08 Mesaj Sayısı : 20 Nerden : İş/Hobiler :

Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml Vide
MesajKonu: Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml   Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml EmptySalı Ağus. 19 2008, 23:55

Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlamları

El-Kuddûs: Ayıplardan temiz demektir.

es-Selâm: Selâm sahibi, yani herçeşit ayıptan selâmette, her türlü âfetten berî demektir.

el-Mü'min: Kullarına va'dinde sâdık olan demektir. Tasdîk mânasına olan imandan gelir. Yahut, kıyamet günü kullarına, azabına karşı garanti veren, güven veren demektir, bu mâna emân'dan gelir.

el-Muheymin: Şâhid olan (görüp gözeten) demektir. Emîn mânasına geldiği de söylenmiştir. Aslı, müeymin'dir, ancak hemze, hâ'ya kalbolmuştur. Keza er-Rakîb ve el-Hâfiz mânâsına geldiği de söylenmiştir.

el-Azîzu: Kahreden, galebe çalan demektir. "İzzet", galebe, çalmak mânasına gelir.

el-Cebbâr: Mahlukâtı mecbur eden; emir veya yasak her ne dilerse ona zorlayan demektir. Bu kelimenin, bütün mahlukâtının fevkinde yücedir mânasına geldiği de söylenmiştir.

el-Mütekebbir: Mahlukâta ait sıfatlardan yüce, uzak mânasına gelir. Ayrıca: "Mahlukâtından büyüklük taslayarak kendisiyle azamet yarışına kalkanlara büyüklüğünü gösteren ve onlara haddini bildiren mânasına geldiği de söylenmiştir. Keza şu mânaya geldiği de belirtilmiştir: "Mütekebbir" Allah'ın azametini ifâde eden kibriyâ kelimesinden gelir, tezyîfî bir mâna taşıyan kibir kelimesinden gelmez.

el-Bâriu: Mahlukâtı, mevcut bir misâle bakmaksızın, yoktan, örneksiz olarak yaratan mânasına gelir. Bu kelime, öncelikle hayvanlar için kullanılır, diğer mahluklar için pek kullanılmaz. Hayvanlar dışındaki mahlukât hakkında nâdiren kullanılır. Meselâ: Allah canlıları yoktan yarattı demek için بَرَأَ اللّهُ تَعَالَى النَّسَمَةَ dediğimiz halde, semâvat ve arz hakkında خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَاَْرْضَ deriz.

el-Musavvir: Mahlukâtı farklı sûretlerde yaratan" demektir. Tasvîr lügat olarak hat ve şekil çizmek mânasına gelir.

el-Gaffâr: Kullarının günahlarını tekrar tekrar affeden, mânasına gelir. Gafr kelimesi, aslında setr (örtmek) ve kapamak mânalarına gelir. Allah Teâla kullarının günahlarını affedici, onlar için cezayı terketmek sûretiyle (günahları) örtücüdür.

el-Fettâh: Kulları arasında hâkim demektir. Araplar, hâkim iki hasmın (dâvalıdâvacı) arasındaki ihtilafı çözdüğü zaman: "Hâkim iki hasmın arasını fethetti" derler. Hükmetti, çözüme kavuşturdu mânasında, hâkime fâtih dendiği de olmuştur. Mamafih "Kullarına rızk ve rahmet kapılarını açan", rızıklarından kapanmış olanları açan mânasına da gelir.

el-Kâbız: Kullarının rızkını lütfu ve hikmetiyle tutan mânasına gelir.

el-Bâsıt: Kullarına rızkı açıp cûd ve rahmetiyle genişleten demektir. Böylece Cenâb-ı Hakk, hem ihsan sahibi, hem de onu men edici olmaktadır.

el-Hâfid: Cebbarları ve firavunları alçaltan demektir. Yâni onları horlar ve değersiz kılar demektir.

er-Râfi': Velîlerini, dostlarını yüceltir. Azîz kılar demektir. Böylece Allah, hem zelîl hem de azîz kılıcı olmaktadır.el-Hakem: Hâkim demektir. Bu da hakikatı hükmetme yetkisi kendisine verilen, ona gönderilen demek olur.

el-Adlu: Kendinde heva meyli olmayan, hükümde doğruluktan ayrılmayan cevre yer vermeyen mânasına gelir. Aslında masdardır. Ancak âdil makamında kullanılmıştır. Âdil'den daha beliğdir, çünkü müsemma, fiilin kendisiyle isimlenmiştir.

el-Latîfu: Arzunu sana rıfkla ulaştıran demektir. "Mahiyeti, idrak edilemeyecek kadar latîf" mânasına geldiği de söylenmiştir.

el-Habîru: Olanı ve olacağı bilen kimseye denir.

el-Gafûru: Bağışlamada mübalağa eden, çok bağışlayan demektir.

eş-Şekûru: Kullarını, sâlih fiilleri sebebiyle mükâfatlandıran ve sevap veren demektir. Allah'ın kullarına şükrü, onlara mağfireti ve ibâdetlerini kabul etmesidir.

el-Kebîru: Celâl (büyüklük) ve şânının yüceliği sıfatlarını taşıyan kimsedir.

el-Mukîtu: Muktedir demektir. Ayrıca, mahlukâta gıdalarını veren mânasına geldiği de söylenmiştir.

el-Hasîbu: el-Kâfi demektir. Muf'il mânasında fâildir, tıpkı mü'lim mânasında elîm gibi, hasîb'in muhâsib mânasında kullanıldığı da söylenmiştir.

er-Rakîbu: Kendisinden hiçbir şey gâib olmayan hâfız (muhâfız) demektir.

el-Mucîbu: Kullarının duasını kabul edip, icâbet eden zât demektir.

el-Vâsiu: Zenginliği, bütün fakrları bürüyen; rahmeti herşeyi kuşatan demektir.

el-Vedûdu: el-Vedd (sevgi) kelimesinden mef'ûl mânasında feûl'dür. Allah Teâlâ Mevdûd'dur. Çok sevilir. Yani velîlerinin kalbinde sevgilidir. Veya fâil mânasında feûldür. Yani Allah Teâla sâlih kullarını sever, bu da "onlardan razı olur" demektir.

el-Mecîdu: Keremi geniş olan demektir. Şerif mânasını taşıdığı da söylenmiştir.

el-Bâisu: Mahlukâtı, ölümden sonra kıyamet günü yeniden diriltir demektir.

eş-Şehîdu: Kendisinden hiçbir şey gâib olmayan kimse demektir. Şâhid ve şehîd aynı mânada kullanılır, tıpkı âlim ve alîm kelimeleri gibi. Mâna şöyledir: Allah, (her yerde) hâzırdır. Eşyayı müşahede edip her an görür.

el-Hakku: Varlığı ve vücudu gerçek olan demektir.

el-Vekîlu: Kulların rızıklarına kefil demektir. Hakikat şudur: Kendisine tevkîl edilmiş olanı işinde müstakil söz sâhibi olmaktır. Bu hususta şu âyet hatırlanabilir: "(Dediler ki) Allah bize yeter, O ne güzel vekildir" (Âl-i İmrân 173).

el-Kaviyyu: el-Kâdir (güçlü) demektir. Ayrıca: "Kudreti ve kuvveti tam, O'nu hiçbir şey âciz kılamaz" mânasına da gelir.

el-Metînu: Şedîd ve kavî olup, hiçbir fiilinde meşakkatle karşılaşmayan demektir.

el-Veliyyu: Nâsır (yardımcı) demektir. Ayrıca: "İşlerin kendisiyle yürüdüğü mütevelli, yetimin velîsi gibi" diye de açıklanmıştır.

el-Hamîdu: Fiiliyle hamde hak kazanan mahmûd kimsedir. Bu kelime mef'ûl mânasında fâildir.

el-Muhsî: İlmiyle herşeyi sayan, nazarından büyük veya küçük hiçbir şey kaçmayan kimse demektir.

el-Mübdiu: Eşyayı yoktan ilk defa var eden, yaratan demektir.

el-Muîdu: Mahlukâtı hayattan sonra tekrar ölüme, öldükten sonra da tekrar hayata iâde eden kimse demektir.

el-Vâcidu: Fakirliğe düşmeyen zengin demektir. Bu kelime, gına demek olan cide kökünden gelir.

el-Vâhidu: Tek başına devam eden, yanında bir başkası olmayan ferd'dir. Ayrıca, şerîk ve arkadaşı olmayan kimse mânası da mevcuttur.

El-Ahadu: Ferd demektir. Ahad ile vâhid arasındaki farka gelince, ahad, kendisiyle bir başka adedin zikredilmesini men edecek bir yapıya sâhiptir. Kelime hem müzekker, hem de müennestir. "Bana kimse (ahad) gelmedi derken, gelmeyen hem erkektir, hem de kadındır." Vâhid'e gelince bu sayıların ilki olarak vazedilmiştir: "Bana halktan biri (vahid) geldi" denir ama, "Bana haktan kimse (ahad) geldi" denmez. Vâhid, emsâl ve nazîri kabûl etmeyen bir mâna üzere bina edilmiştir. Ahad ise ifrad ve arkadaşlardan yalnızlık üzere bina edilmiştir. Öyle ise, vâhid, zât itibariyle münferiddir, ahad ise mâna itibariyle münferiddir.

es-Samedu: İhtiyaçlarını te'min etmek üzere, halkın kendisine başvurduğu efendidir. Yani halkın kendisine yöneldiği kimsedir.

el-Muktediru: Kudret kökünden müfteil babındandır. Kâdir'den daha öte bir güçlülük ifâde eder.

el-Mukaddimu: Eşyayı takdim edip, yerli yerine koyan demektir.

el-Muahhiru: Eşyayı yerlerine te'hir eden demektir. Kim takdime hak kazanırsa ona takdîm eder, kim de te'hîre hak kazanırsa ona da te'hîr eder.

el-Evvelu: Bütün eşyadan önce var olan demektir.

el-Âhiru: Bütün eşyadan sonra bâkî kalacak olan demektir.

ez-Zâhiru: Herşeyin üstünde zâhir olan ve onların üstüne çıkan şey demektir.

el-Bâtınu: Mahlukâtın nazarlarından gizlenen demektir.

el-Vâlî: Eşyanın mâliki ve onlarda tasarruf eden demektir.

el-Müteâli: Mahlukâtın sıfatlarından münezzeh olan, bu sıfatların biriyle muttasıf olmaktan yüce ve âlî olan.

el-Berru: Katından gelen bir iyilik ve lütufla, kullarına karşı merhametli, şefkatli demektir.

el-Müntakimu: Dilediğine ceza vermede şiddetli davranan demektir. Nekame kökünden müfteil babında bir kelimedir. Nekame, hoşnudsuzluğun öfke ve nefret derecesine ulaşmasıdır.

el-Afuvvu: Afv'dan feûl babında bir kelimedir. Bu bâb mübalağa ifâde eder. Öyle ise mâna: "Günahları çokça bağışlayan" demek olur.

er-Raûfu: Katından gelen bir re'fetle (şefkatle) kullarına merhametli ve şefkatli olan demektir. Re'fetle rahmet arasındaki farka gelince; rahmet bazan maslahat gereği istemeyerek de olabilir. Re'fet isteksiz olmaz, isteyerek olur.

Zü'l-Celâl: Celâl, celîl'in masdarıdır. Celâl, celâlet, nihâyet derecede büyüklük, azamet demektir. Zü'l-Celâl büyüklük sahibi olan mânasına gelir.

el-Muksidu: Hükmünde âdil, demektir. Ef'al babında adaletli oldu mânasına olan bu kelime, sülâsî aslında zulmetti mânasına gelir. Nitekim kasıt; cevreden, zâlim demektir.

el-Câmiu: Kıyamet günü mahlukâtı toplayan demektir.

el-Mâniu: Dostlarını, başkalarının eziyetinden koruyan yardımcı demektir.

en-Nûru: Körlüğü olanları nuruyla görür kılan, dalâlette olanları da hidâyetiyle irşâd eden demektir.

el-Vârisu: Mahlukâtın yok olmasından sonra da bâki kalan demektir.

er-Reşîdu: Mahlukâta maslahatların gösteren demektir.

es-Sabûru: Âsîlerden intikam almada acele etmeyen, cezalandırmayı belli bir müddet te'hîr eden demektir. Allah'ın sıfatı olarak sabûr'un mânası halîm'in mânasına yakındır. Ancak ikisi arasında şöyle bir fark vardır: Sabûr sıfatında cezanın mutlaka olacağını beklemeyebilirler. Ancak halîm sıfatıyla Allah'ın cezasına kesin nazarıyla bakarlar.Allah inkarcıların söylediklerinden münezzeh ve mukaddestir, uludur, yücedir.


Kütub-u Sitte Şerhi, Prof.Dr. İbrahim Canan, Cilt 16-17
Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Allah' ın güzel isimleri (Esma-ül Hüsna) ve Anlaml

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
NUR DAMLASI :: [İslam Hayatı] :: Kuran-ı Kerim -
forum kurmak | ©phpBB | Bedava yardımlaşma forumu | Suistimalı göstermek | Son tartışmalar